Civiliserade?

Vad har hänt med världen?
Jag var precis i mathandeln. Skulle köpa kyckling till middagen. Jag ställde mig i världens längsta kö som tycktes bli längre och längre. Efter fem minuter, och än hade jag inte nått kassan,  jag märkte att en utländsk man gick fram till kassan och ville lämna tillbaka en produkt han inte var nöjd (har jag för mig åtminstone). Kön stod stilla medan försäljerskan/kassörskan försökte hjälpa mannen som då trängt sig före alla andra. Han pratade inte värst bra svenska heller och man försökte så gott som möjligt att förstå honom. Han upprepade samma tjat, höjde rösten ett snäpp och alla stirrar häpna över att man vågde skämma ut sig själv så där. Till slut, utan någon framgång med mannen, fortsatte kassörskan med sitt jobb och kön började röra på sig igen. Mannen var inte särkilt glad över att bli bipasserad och ignorerad trots att man försökt hjälpa honom. Istället för att ställa sig vid sidan och vänta tills någon hjälpande hand kommer började han skrika på kassörskan, hotade med att ringa polisen och vid en stund även klättra över disken. Vid det här lagret fick samlades alla affärens arbetare runt honom och försökte tvinga ut honom. Han vägrade och gav ännu mer liv ifrån sig. En annan man som kanske var en bekant, han pratade i alla fall samma språk som den förste mannen, sa att han skulle ta hand om mannen. Alla gick till sina platser och kön rörde på sig åter igen.

Jag som trodde jag bodde i ett civiliserat samhället blir ständigt förvånad över vart enda chockande sak. En liten insident där en man ett litet problem och kunde inte kontrollera sig själv var tvungen att gå så långt. Vad hade han gjort om man hade ringt polisen? Han hade väl blivit förhörd och varnad. Men sen när han ska förklara för sin familj vad som hänt. Hur skulle han förklarat det?
Jag blir så arg och frustrerad att sådana saker ska hända. Jag vet, det finns mycket större problem i världen men tänkt, om någon så obetydligt sker hur ska man kunna stop de andra mycket mer värre?
Har ni några åsikter? Skriv gärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0